Bang

Gisteren kreeg ik mail van Primark dat ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op maandag 8 februari. Ik werd bang. Moet ik niet juist blij zijn? Moet ik niet denken dat ik nu een stapje dichter bij een betaalde baan ben? Zou dat niet de normale reactie zijn?

Maar de angst is er nog steeds.

De knoop in mijn maag zit er nog, afgelopen nacht slecht geslapen. Wat is dat toch? Waarom is er zo’n groot wantrouwen bij mij? Ik word uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en ik vraag me alleen maar af wat er achter zit. Waarom nodigen ze mij uit?

Naar aanleiding van de bijeenkomst waar ik al eerder een stukje over heb geschreven had ik geen uitnodiging verwacht. Nu ik uitgenodigd ben vraag ik mij af waarom. Of het wel echt om een betaalde baan gaat.

Enkele jaren geleden heb ik, ook dit was via de gemeente geregeld, een gesprek gehad bij IKEA. Ook dit ging om een betaalde baan. Dat bleek gelogen. Pas toen ik aan het eind van de eerste werkdag mijn contract moest tekenen werd er bij gemeld dat ik niet betaald zou worden. Ik moest een stagecontract tekenen. Er was zelfs een ambtenaar bij om mij duidelijk te maken dat ik echt moest tekenen, zo niet pak ik jouw uitkering af werd mij duidelijk gemaakt.

Na mijn stage kreeg ik een contract bij IKEA, een contract voor 18 uur in de week maar als ik naar een jobcoach zou gaan zou ik meer uren krijgen en uit de uitkering komen. Volgens mijn leidinggevende ging het steeds beter maar toch werd mijn contract niet verlengd. Crisis was het excuus, wij mogen geen contracten verlengen. Tuurlijk joh, ik geloof je. En jij jezelf ook niet! Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest mij uit de uitkering te halen. Dit is precies het spel wat bedrijven samen met de gemeente spelen. Zolang hij een uitkering heeft is hij van ons. Wij zijn de baas en hij heeft te luisteren, doet hij dat niet dan is hij alles kwijt. Labbekakken genoeg om te misbruiken.

En nu mag ik naar een gesprek bij Primark, Primark wil mensen met verkoopervaring, dat heb ik niet maar ik moest solliciteren op verkoopmedewerker. Dat moest van Primark. Magazijnmedewerker mocht niet.

Inmiddels heb ik bijna 2 jaar niet gewerkt. Dit noemen ze een afstand tot de arbeidsmarkt, dit is precies wat de gemeente Groningen wil bereiken, veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die eigendom zijn van de gemeente, die ingezet kunnen worden als dwangarbeider. Werken met behoud van uitkering noemen ze het. Zelfs de FNV spreekt inmiddels al over werken zonder loon. En dat is het ook, werken zonder loon. Werken zonder rechten.

Dwangarbeid, want doe je het niet dan pakken we je uitkering af. Dan heb je geen recht meer om te leven.

We zijn het inmiddels heel normaal gaan vinden.

Alexsander Hesse 2016

Dit bericht werd geplaatst in Column en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Bang

  1. Dennis Eijs zegt:

    Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

  2. kimberley zegt:

    Vind het wel heel ver gezocht, je kunt het ook zien dat je nu de kans krijgt om werkervaring te krijgen, ja de gemeente moet wel duidelijk zeggen dat het om een stage gaan. Maar wat wil je dan, uitkering krijgen en heel de dag thuis zitten of stage lopen ervaringen opdoen en weer een ritme krijgen. Ik ben al 9 maanden ergens aan het werk zonder daar betaald te krijgen heb nog steeds uitkering maar ik zit niet thuis kom onder de mensen en heb nu al veel ervaring opgedaan om zo makkelijker een betaalde baan te krijgen.

    Dus de persoon uit dit stukje moet niet zo zeiken en denken dat ze het allemaal expers doen. Vind dat mensen moeten werken voir hun uitkering.

    • Mensen werken voor loon, niet voor een uitkering. Als je een uitkering nodig hebt is dat omdat je geen werk kunt vinden.

      • Motega zegt:

        Ik zie het toch Ff anders. En uitkering is ook een soort loon, waar je normaal gesproken niets voor hoeft te doen. Nu ga werken voor dat geld.
        Ik ben het met je eens dat dit voor bedrijven een leuke melkkoe is en dat zou de gemeente moeten verbieden. De uren die je werkt zou door het bedrijf betaald moeten worden. Maar dat zou jou niet uit moeten maken. Jij krijgt geld, van wie maakt in dit geval niet uit.

    • Fina zegt:

      Deze meneer heeft al gewerkt voor zijn uitkering bij de Ikea en als mensen aan het werk moeten bij een bedrijf zoals de Ikea of Primark dan zijn dat functies waar mensen een normaal loon voor horen te krijgen want dat is op geld waardeerbare arbeid.
      En wie zegt dat mensen met een uitkering de hele dag thuis zitten en geen ritme hebben of niet onder de mensen komen.
      Als jij al veel ervaring hebt opgedaan om een betaalde baan te krijgen dan vraag ik me af waarom je nog steeds geen betaalde baan hebt Kimberly….ik kan het je wel vertellen omdat jij in dezelfde positie zit en blijft zitten als deze meneer….namelijk jarenlang moeten blijven werken met behoudt van uitkering omdat dat de gemeenten en het rijk lekker veel geld opleverd…
      Dus het is geen zeiken wat deze persoon doet maar gewoon voor zijn rechten opkomen en dat is een baan voor een normaal inkomen en niet werken voor je uitkering…

    • Leintje zegt:

      Slaap lekker Kimberley. Het is precies zoals Alexsander zegt. Het is gewoon misbruik maken van de “labbekakken”. Ze zijn namelijk helemaal niet van plan om mensen uit een uitkeringssituatie te halen!!! Het mes snijdt voor de werkgevers en de gemeenten aan 2 kanten. 1. Het is lekker goedkoop want men hoeft jou niet uit te betalen, want je krijgt toch al een uitkering? en 2. Krijgen werkgevers een bonus voor werklozen die ze aannemen! En dat is precies het spel dat gespeeld wordt. Het is namelijk iedere keer een andere lichting werklozen die ze voor een jaar of anderhalf jaar aannemen onder het mom van werkervaring opdoen en met uitzicht op een zoals ze zeggen een vaste baan maar zodra ze je een vast contract moeten geven, mag je vertrekken onder de vermelding van een of andere kutsmoes en zo werkt het!!! Dit spelletje spelen ze ook met 55plussers.

    • Sas zegt:

      Ik zou graag jouw werkgever zijn. Nog even en je wordt vervangen Door een andere uitkeringsgerechtigde. En voorlopig is die pot onuitputtelijk. En de rijken worden rijker.

    • Mar zegt:

      Als je gewoon betaald word voor wat je werkt bouw je pensioen op en doe je dat niet. Het heeft niks te maken met werkervaring opdoen.

    • gerard zegt:

      Je spoort niet, dus jij vind het normaal dat mensen zonder minimumloon en zonder pensioen op bouw moeten gaan werken,? VVD uitbuiters genoeg dus hier in dit land.Ik gun jou het zelfde. Gatverr!!

    • PaulC zegt:

      En ik vind dat bedrijven gewoon niet van mijn belastingcenten hun personeel mogen betalen! Dat bedrijf maakt dan met mijn belastingcenten dikke winst. Tijdens het communisme in Rusland werd ook het personeel door de staat betaald…….
      En een ander belasting betalen om Primark lekker gratis van personeel te voorzien? Nee hoor, gewoon in dienst bij Primark als dat bedrijf personeel nodig heeft.
      Wij hoeven geen belasting meer te betalen voor een uitkering, deze persoon heeft een baan en Primark heeft z’n personeel! Iedereen blij toch? Of wil Primark van onze belastingcenten zijn personeel betalen?

  3. Sjaak zegt:

    kijk vooral even o de website van DANG (dwangarbeid Nee Groningen) en kom woensdag naar het inloopspreekuur 10.15 uur. Er is gratis juridische ondersteuning aanwezig!
    http://dwangarbeidneegroningen.wordpress.com

  4. Sas zegt:

    Vandaag ook weer een afwijzing ontvangen. Geeft de burger moed. Onderhand mag je niet zeggen hoe verrot de arbeidsmarkt is.
    Maar er wordt wel veel van je verwacht.

  5. Djambi zegt:

    Alexsander Hesse Je hebt helemaal gelijk. Eerst ga je naar DZB die zoeken een werkgever voor je.
    Hebben ze er een gevonden die graag subsidie krijgt. Zegt deze werkgever dat je je moet inschrijven via het uitzend bureau voor dat je bij hem kan werken. Krijg je voor half jaar een contract. EN DAN jammer voor je er wordt niet verlengt NEXT volgende lichting DZB ers . Maal X bedrag aan subsidie. Dit is mijn zoon overkomen en vele andere.

  6. John zegt:

    Nog sterker, mijn echtgenote is na 20 jaar vanwege een reorganisatie ontslagen bij Careyn, zij zit nu bij het UWV met 3 jaar een WW uitkering.
    Mijn jongste dochter zoekt al jaren naar een baan en heeft een sociale uitkering, nu heeft de gemeente maar besloten dat mijn dochter verplicht “vrijwilligerswerk” moet gaan doen en ja hoor, U raadt het al, zij moest gaan werken bij Careyn op die plek waar mijn vrouw ontslagen is.
    M.a.w. lekker goedkoop voor Careyn %^#&*&%$#

  7. Monique zegt:

    Terwijl de VN zich druk maakt over zwarte piet speelt in Nederland zich een veel smeriger en actuelere vorm van slavernij af. En de VN heeft daar gek genoeg helemaal geen problemen mee.

  8. Monica zegt:

    Als het op een eerlijke manier zou gaan, dus inderdaad een kans om werkervaring te krijgen dan is er niets mis mee. Waarom zou je betaald moeten krijgen als je er zelf niets voor over hebt, niets voor doet? Maar de manier die hier beschreven wordt is toch echt een vorm van dwangarbeid. De gemeente heeft de mensen in de tang! En niemand van de werkelozen wordt hier beter van, alleen de bedrijven komen er voordelig mee weg, en misschien de gemeente ook wel, want ik kan me voorstellen dat er bedrijven zijn die dan een deel van de uitgespaarde loonkosten wel willen betalen aan de gemeente die ze van de goedkope krachten voorziet!

  9. angel zegt:

    Ja herkenbaar, die angst en wantrouwen na een paar keer flink voorgelogen te zijn. Ik hoop dat je de angst oplost in jezelf en in je eigen kracht gaat staan, dat je weet dat je jezelf altijd kan vertrouwen. Want de overheid kan juist op deze manier regeren door angst te creëren, dat is ook de bedoeling. Mensen die zeggen overdreven (Kimberly) en denken dat je moet werken voor je geld als je in uitkering zit, komen er nog achter, iedereen komt aan de beurt. Zelf na 30 jaar werkloos geworden en vraag me ook af waar ik me 30 jaar voor ingezet heb als ik nu zo wordt behandeld door de overheid, alsof ik een peuter ben 🙂 die wekelijks na een sollicitatie klasje moet gaan om zich te laten vernederen. Gratis werk aanbieden enz.. Als je zegt dat je graag betaald wil krijgen dan heb je een verkeerde houding wordt er gezegd. Eerst wordt je eruit gegooid, dan mag je gratis aan het werk? Dit is uitbuiting, gemeente krijgen er ook nog vet voor betaald. Vrijwilligerswerk, doe ik mijn hele leven al, ik houdt oogje in het zeil bij mijn beperkte gehandicapte buurvrouw en doe dingen voor vrienden en familie, bv nu een vriend die een zware operatie heeft gehad. IK ben een goed mens en heb altijd gewerkt, door deze crisis ben ik nu werkloos, maar ik blijf optimistisch. En allen anderen die commentaar hebben, jullie komen zelf ook aan de beurt, werkloosheid blijft stijgen. PS teken allen svp de petitie voor het basisinkomen!

  10. Wim zegt:

    Vaak is dit van uit gemeente een wijze van doen om zo ook hun bijstandskosten laag te houden. Men biedt de werkgever subsidie aan en de werkgever biedt een contract aan gelijk aan de subsidie duur. Als werknemer kom je na afloop weer eerst in de WW en daarna weer in de bijstand. Gemeenten zien zo na een jaar iemand weer terug. Wie helpt wie nu eigenlijk?

  11. nico krol zegt:

    maar een oplossing ga niet vrijwillig werken je snij jezelf in de vingers

Plaats een reactie