Afgelopen maandag mocht ik mij weer melden bij de sociale dienst in Groningen. De afspraak was dat ik mijn klantdossier in mocht zien en eindelijk te horen zou krijgen waarom er elke maand geld van mijn bijstand afgaat en ik mijn vakantiegeld niet krijg. Om er zeker van te zijn dat ik mijn klantdossier mee zou krijgen had ik een USB-stick meegenomen. Dat ging dus mooi niet door. Het is niet toegestaan dat ik mijn klantdossier meekrijg. Wel mag ik hem samen met een ambtenaar bekijken. De ambtenaar bedient de muis. We kijken vooral naar vorderingen. Volgens de ambtenaar heb ik schulden omdat ik mijn inkomsten van de eerste maanden die ik bij Ikea heb gewerkt niet heb doorgegeven. Nadat ik onder bedreiging van een ambtenaar 3 maanden onbetaald bij Ikea moest werken heb ik daar een contract gekregen van 18 uur in de week, de belofte dat ik door Ikea uit de bijstand zou komen hebben ze zich niet aan gehouden. Schulden heb ik er volgens de gemeente wel aan overgehouden.
In het begin van het gesprek leg ik uit dat ik niet mag werken, dat als ik gewerkt heb ik telkens weer boetes en straffen krijg. Ze begrijpt dat werken niet meer kan. Ik vertel dat ze in december 2014 wisten dat mijn WW was afgelopen maar dat ze dat toen toch van de bijstand hebben afgetrokken waardoor ik die maand met 25 euro moest rondkomen. Ik vertel dat als je werkt via een uitzendbureau ze de bijstand stoppen als het werk 2 weken is afgelopen. Volgens de ambtenaar moet dat in overleg maar dat is er nooit geweest. Ik vertel over de capaciteitentest die ik heb mogen doen:” Geweldig meneer Hesse, alles op universitair niveau. Nu ga jij terug de productie in, doe jij dat niet dan pak ik jouw uitkering af.”
Volgens de ambtenaar heb ik mijn loonstrookjes van Ikea niet ingeleverd van juni t/m september 2011. Ik zeg dat dat absurd is. Ik vertel over de jobcoach, dat als het goed zou gaan ik meer uren zou krijgen en uit de bijstand zou komen. Ik moest tekenen, mijn toenmalige klantmanager heeft getekend en de jobcoach heeft getekend. Het trucje van de gemeente was dat Ikea niet heeft getekend en dat de gemeente Ikea niet kan dwingen mij een beter contact te geven. Ook de discussie met mijn toenmalig klantmanager over het moeten stoppen bij Ikea omdat ik te weinig uren werkte praten we over.
Vorderingen uit het verleden komen voorbij. Bij een werkgever word beslag gelegd op de eindafrekening, mijn vakantiegeld en -uren, dit bedrag wordt vervolgens niet van de vordering afgetrokken. Dat gebeurde al in 2005. Even later zegt de ambtenaar dat er ieder jaar een brutering overheen komt. Een soort rente. Nergens word dat over deze vordering vermeld, bovendien hadden ze dan alsnog het afbetaalde bedrag er af moeten trekken.
Bij Burgerhout, het bedrijf waar ik door een voorman bedreigd ben, heeft mijn toenmalige klantmanager het bij een waarschuwing gelaten. Dat was wat ik er tot nu toe van wist. Ineens zie ik een bedrag voorbij komen. 209 euro heb ik terug moeten betalen omdat ik na bedreiging ben gestopt bij dwangarbeidbedrijf Burgerhout. Mij was hier nooit iets over verteld. De klantmanager waarvan ik al eerder had gehoord dat ze zomaar dingen in je dossier zet heeft dus achter mijn rug om besloten dat ik 209 euro moet terugbetalen. Een maand gratis te werk gesteld en 209 euro boete als bedankje. De reiskosten moesten terugbetaald worden. Dat ze dit niet verteld heeft betekend dat ik geen bezwaar heb kunnen maken en er dus niet onderuit kan. Dezelfde klantmanager heeft er toen mijn contract bij Ikea was afgelopen voor gezorgd dat er huur vanuit de bijstand werd betaald aan een woningstichting waar ik toen niet meer huurde. Ik was verhuisd en dat wist ze.
De ambtenaar die duidelijk kon ruiken dat ik had gerookt en mij daardoor niet geschikt vond voor een vacature komt in het dossier ook voorbij. Toen ik een half jaar nadat ik was gestopt met roken bij dezelfde man had gesolliciteerd kreeg ik te horen dat ik niet geschikt was. De man kon duidelijk ruiken dat ik had gerookt. Een gesprek heb ik toen niet met hem gehad, hij heeft het zo doorgegeven aan mijn klantmanager.
De ambtenaar met wie ik afgelopen maandag een gesprek had erkent dat er veel niet klopt en zal alles nakijken. Dat kan even duren. De vorderingen zal ze voor mij uitprinten, ze stuurt een mailtje als dat gebeurd is, dan kan ik ze afhalen. Tot slot vraag ik of ze weet wie mijn klantmanager is. De vrouw geeft aan dat zij mijn klantmanager is.
Inmiddels heb ik uitgezocht hoeveel geld ik van de sociale dienst heb ontvangen in de genoemde periode, dat bedrag is veel kleiner dan het bedrag dat de gemeente van mij terug wil. Dan heb ik het over de hoofdsom en nog niet eens over de ruim 30% rente die erbij komt. Bovendien was mijn inkomen minder dan de bijstand dus een deel bijstand had ik recht op. Dat het bedrag dat is afgelost volgens de gemeente veel lager is dan het bedrag dat de afgelopen jaren van mijn bijstand is afgetrokken hoef ik waarschijnlijk niemand meer uit te leggen. Mijn klantmanager gaat het uitzoeken. Ze geeft aan dat er heel veel dingen slecht zijn gegaan. Ze wil proberen er inzicht in te geven. Ik geef nog aan dat ik de telefoon niet opneem omdat als ik gebeld word voor werk ik een uur aan het uitleggen ben dat ik niet werken mag. Dat is erg frustrerend. Ze vraagt wat ik wil maar ik weet het niet. Ik heb de hoop op werk opgegeven. Ze vraagt mij er over na te denken. Opleidingsbudget is er niet.
Ze geeft een complimentje over mijn schrijven, ze zou de namen af en toe weglaten.
Alexsander Hesse 2017
Ondertussen op Twitter: